W kolejnej edycji rankingu blogów modowych pod lupę wzięliśmy działania prowadzone w social media. Które z blogerek i blogerów mogą swoimi działaniami docierać do największej liczby osób? Które kanały są najczęściej do tego wykorzystywane? Sprawdź poniżej!
Blogerzy i influencerzy
Blogerki oraz blogerzy modowi, dzięki tworzonym przez siebie treściom, automatycznie stają się też influencerami. Kim właściwie jest ten influencer? Słowo to na stałe zagościło w słowniku ważnych terminów marketingowych.
Według dosłownej definicji to osoba wywierająca wpływ na innych, kształtująca opinie.
Kształtowanie tych opinii i trendów odbywa się przez różne kanały przekazu. W Internecie będą to głównie: blogi, vlogi, fanpage na Facebooku, profile na Snapchacie i Instagramie oraz Twitterze i TikToku.
Jak kształtuje się obecnie rynek influencer marketingu? Które z platform są używane najczęściej? Jaki realny wpływ mają influencerzy na życie obserwujących?
Na te inne pytania znaleźliśmy odpowiedzi w raportach The State of Influencer Marketing 2019 oraz The Power of Global Influencers:
- Instagram jest najszybciej rosnącą platformą social media. W 2018 roku przekroczył 1 miliard aktywnych użytkowników i śmiało dąży do drugiego miliarda. W ciągu 5 ostatnich lat liczba użytkowników zwiększyła się 10x.
- Wartość całego rynku influencer marketingu na świecie przekroczyła już 6 mld USD (w 2016 roku było to jeszcze 3 mld USD).
- 76% marketerów planujących działania z influencerami uwzględnia w kampaniach Instagram, 46% Facebooka, a 36% YouTube.
- 63% marketerów działających z influencerami spotkało się z fałszowaniem statystyk (kupowanie fanów).
- 54% z 20 tys. badanych przyznało się do dokonania zakupu na podstawie inspiracji z bloga, Instagrama lub Facebooka.
- Autentyczność jest kluczowym aspektem, decydującym o tym, czy odbiorcy dokonają zakupu na podstawie sugestii influencera.
- 33% z badanych przestało śledzić daną osobę, gdy w jej kanałach było zbyt dużo treści, które wyglądały na sponsorowane.
Postanowiliśmy sprawdzić, które z blogerek i którzy z blogerów modowych mogą dotrzeć ze swoim przekazem do największej liczby osób za pośrednictwem social media.
Jak powstał ranking?
Przy tworzeniu rankingu pod uwagę braliśmy blogi modowe prowadzące swoje działania co najmniej w jednym z kanałów social media: Facebook, Instagram lub YouTube.
Za blog modowy uznaliśmy wszystkie witryny, które poruszają tematykę modową w mniejszym lub większym zakresie.
W rankingu umieściliśmy TOP40 blogów, które docierają do największej liczby odbiorców.
Metodologia rankingu
Do wyliczeń punktacji w rankingu posłużyliśmy się następującymi metrykami:
- liczba subksrybentów w YouTube;
- wskaźnik zaangażowania subskrybentów w YouTube – określający ile % spośród wszystkich subskrybentów podejmowało jakąkolwiek interakcję z publikowanymi materiałami (np. komentarz);
- liczba obserwujących na Instagramie – określający ile % spośród wszystkich obserwujących podjęło interakcję z ostatnimi materiałami (polubienie lub komentarz);
- wskaźnik zaangażowania obserwujących na Instagramie – określający ile % spośród obserwujących polubiło lub skomentowało materiały;
- liczba fanów na Facebooku;
- wskaźnik zaangażowania fanów na Facebooku – analogicznie jak w przypadku powyższych, wskaźnik określający ile % spośród fanów komentuje i lajkuje materiały;
- łączny wynik – zsumowana liczba angażujących się fanów z wszystkich wymienionych wyżej kanałów, wyliczona wg wzoru: fani na Facebooku * współczynnik zaangażowania + fani na Instagramie * współczynnik zaangażowania + fani na YouTube * współczynnik zaangażowania.
Taki sposób wyliczania pozwala na uwzględnienie tylko zaangażowanych fanów. Jak wiadomo pozyskiwanie dużej liczby fanów może odbywać się nie tylko organicznie, ale też przez zakup sztucznych fanów. Nie warto więc opierać się wyłącznie na tych wskaźnikach.
Dane do rankingu zostały przygotowane na podstawie platformy Whitepress (Lista Influencerów 2.0).
Wyniki rankingu
Miejsce | Blogerka / Bloger | Adres bloga | Punkty | YouTube – subsrkybenci | YouTube – śr. zaangażowanie | Instagram-Obserwujący | Instagram – śr. zaangażowane | Facebook-fani | Facebook – śr. zaangażowanie |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Maffashion | https://maffashion.pl/ | 52 404 | 68 696 | 4,31% | 1 269 621 | 3,78% | 853 934 | 0,17% |
2 | Jemerced | http://www.jemerced.com/ | 40 742 | 256 644 | 2,04% | 968 757 | 3,52% | 255 637 | 0,55% |
3 | What Anna Wears | https://whatannawears.com/ | 15 530 | 12 269 | 2,70% | 369 790 | 4,11% | ||
4 | Paula Jagodzińska | https://beauty-fashion-shopping.pl/ | 12 941 | 4 990 | 7,10% | 292 995 | 4,18% | 188 356 | 0,18% |
5 | Macademian Girl | https://www.macademiangirl.com/ | 12 489 | 132 782 | 1,78% | 665 695 | 1,46% | 214 059 | 0,19% |
6 | MAKE LIFE EASIER | https://makelifeeasier.pl/ | 11 399 | 329 928 | 3,34% | 151 787 | 0,25% | ||
7 | Magda.pyznar – Magdalena Pyznar | http://www.imagdanation.pl/ | 7 988 | 3 079 | 6,19% | 206 874 | 3,47% | 134 502 | 0,46% |
8 | STYLOLY | https://www.styloly.com/ | 6 158 | 658 | 21,43% | 156 575 | 3,72% | 160 748 | 0,12% |
9 | Łukasz Podliński | https://www.podlinski.net/ | 4 471 | 95 433 | 2,36% | 35 256 | 6,01% | 58 983 | 0,17% |
10 | Ania Maluje | https://www.aniamaluje.com | 4 401 | 12 175 | 14,15% | 42 062 | 6,15% | 15 746 | 0,58% |
11 | Karolina Baszak | http://karolinabaszak.com/ | 3 713 | 67 455 | 1,79% | 68 798 | 3,43% | 36 398 | 0,40% |
12 | jeanetelife | https://jeanetelife.com/ | 3 343 | 62 899 | 5,24% | 996 | 4,68% | ||
13 | Natalia Maszkowska | https://nathallae.pl | 3 341 | 149 155 | 2,18% | 4 340 | 2,06% | ||
14 | Ladygugu | https://ladygugu.pl/ | 3 322 | 1 865 | 4,97% | 45 118 | 6,58% | 76 601 | 0,34% |
15 | Charlize Mystery | http://charlizemystery.com/ | 2 097 | 65 273 | 3,08% | 45 598 | 0,19% | ||
16 | Szczesliva.pl | https://www.szczesliva.pl/ | 2 039 | 247 | 3,60% | 49 563 | 1,79% | 476 169 | 0,24% |
17 | Joanna Ryfka | http://szafasztywniary.blogspot.com/ | 2 016 | 35 563 | 4,86% | 26 663 | 1,08% | ||
18 | Fashionable | https://fashionable.com.pl/ | 1 974 | 7 690 | 3,88% | 52 828 | 2,48% | 58 048 | 0,63% |
19 | Szafeczka | https://szafeczka.com/ | 1 950 | 6 017 | 10,62% | 58 771 | 2,11% | 47 158 | 0,15% |
20 | Ekskluzywny Menel | https://www.ekskluzywnymenel.com/ | 1 935 | 2 772 | 6,73% | 67 798 | 2,02% | 145 883 | 0,26% |
21 | Plaamkaa | https://www.plaamkaa.pl/ | 1 903 | 65 | 53,08% | 45 270 | 4,07% | 42 516 | 0,06% |
22 | Juliette in Wonderland | https://juliettecapuleti.com/ | 1 880 | 278 | 5,86% | 35 870 | 5,13% | 15 594 | 0,15% |
23 | Paweł Zabielski | http://zabielskiblog.pl/ | 1 683 | 31 716 | 5,11% | 2 823 | 2,22% | ||
24 | twoalicecom | https://www.twoalice.com/ | 1 611 | 23 342 | 6,90% | ||||
25 | David Durden | https://david-durden.pl/ | 1 569 | 258 | 42,25% | 22 124 | 6,52% | 1 988 | 0,88% |
26 | Joanna Wałęka | http://joanneaa.blogspot.com/ | 1 517 | 49 816 | 3,04% | 96 | 2,34% | ||
27 | Mr & Mrs Harmony | http://harmonylife.style/ | 1 454 | 1 524 | 4,84% | 27 556 | 4,70% | 6 700 | 1,27% |
28 | Women’s Passions | http://www.womenspassions.pl/ | 1 308 | 11 212 | 11,58% | 1 960 | 0,50% | ||
29 | Ida Cupas | https://idacupas.com/ | 1 274 | 5 225 | 1,81% | 21 084 | 5,51% | 2 607 | 0,66% |
30 | Justyna Lis | https://www.justynalis.com/ | 1 224 | 25 432 | 4,72% | 2 029 | 1,16% | ||
31 | „Modna pani co wiedzieć powinna” – Danuta Teresa Kozubik | http://modna-pani.com/ | 1 166 | 20 583 | 4,78% | 7 866 | 2,31% | ||
32 | Justyna Biskup | https://nouw.com/wielkiemirzeczy | 1 138 | 32 672 | 3,47% | 201 | 2,09% | ||
33 | Super Size XL | http://www.supersizexl.pl/ | 1 127 | 3 540 | 3,49% | 26 963 | 2,03% | 56 961 | 0,80% |
34 | Magdalena Roszak | http://www.roszakmagda.pl | 1 111 | 43 927 | 2,53% | ||||
35 | thisiskaitlynx | http://barwne-stylizacje.blogspot.com/ | 1 096 | 22 548 | 4,83% | 6 199 | 0,11% | ||
36 | Daria Wojciechowska | https://daria-porcelain.pl/ | 1 091 | 82 519 | 1,27% | 15 410 | 0,28% | ||
37 | Bless the Mess | http://www.blessthemess.pl/ | 1 076 | 381 | 7,43% | 34 180 | 3,01% | 21 351 | 0,09% |
38 | Fisty | https://heyfisty.blogspot.com/ | 1 039 | 7 227 | 14,37% | ||||
39 | SIMPLE.DANCER’s life | https://simpledancerslife.com/ | 1 039 | 448 | 8,18% | 12 738 | 5,84% | 6 665 | 3,63% |
40 | Rozalia Fashion | https://rozaliafashion.pl/ | 985 | 33 | 9,74% | 16 649 | 5,85% | 18 668 | 0,04% |
Podsumowanie wyników:
- Spośród pierwszej 40-tki blogerów: 24 prowadzi także kanał na YouTube, 40 na Instagramie, 36 na Facebooku.
- Największą liczbą fanów zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie może poszczycić się Maffashion.
- Najwięcej osób subskrybuje kanał Jessici Mercedes.
Przegląd zwycięzców
1. Miejsce – Maffashion
Blog: https://maffashion.pl/
Facebook: https://www.facebook.com/MAFFASHION.official
Instagram: https://www.instagram.com/maffashion_official/
YouTube: https://www.youtube.com/user/Sratataj
Maffashion niezmiennie od lat jest czołową influencerką modową w Polsce. Jako jedyna w zestawieniu osiągnęła magiczną granicę miliona obserwujących na Instagramie. Wrażenie robią nie tylko same liczby fanów, ale także wysokie współczynniki ich zaangażowania, które z reguły znacząco spadają wraz ze wzrostem liczby fanów.
W 2017 roku Maffashion została uznana za najbardziej wpływową blogerkę świata!
2. Miejsce – Jemerced
Blog: http://www.jemerced.com/
Facebook: https://pl-pl.facebook.com/jemerced
Instagram: https://www.instagram.com/jemerced/
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCd31VkvrjFdUTKqlp8AGSNQ
Jessica Mercedes to również topowa modowa influencerka od wielu lat. Regularnie zajmuje czołowe miejsca w rankingach nie tylko wpływowych blogerów, ale też najbardziej wpływowych Polaków. Zgromadziła najwięcej śledzących na swoim kanale YouTube w naszym rankingu.
3. Miejsce – What Anna Wears
Blog: https://whatannawears.com/
Facebook: https://pl-pl.facebook.com/WhatAnnaWears
Instagram: https://www.instagram.com/whatannawears/
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC81hZa7P80mViA1Msl_ummA
What Anna Wears to blog prowadzony przez Annę Skórę. Poza modą, Anna jest też zapaloną miłośniczką biegania i podróży. Już w 2015 roku została doceniona jako postać blogosfery i uznana jako “postać skazana na sukces” w Rankingu Najbardziej wpływowych blogów. Blogerka i podróżniczka ma za sobą także epizod w telewizji – wystąpiła w 3. edycji programu Agent – Gwiazdy.
4. Miejsce – Paula Jagodzińska
Blog: https://beauty-fashion-shopping.pl/
Facebook: https://pl-pl.facebook.com/paula.jagodzinska
Instagram: https://www.instagram.com/paula_jagodzinska/
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCieBrj7JdouE-PZ3H7jj1zw
Paula Jagodzińska prowadzi bloga lifestyle’owego, gdzie oprócz mody porusza także tematy związane z urodą, wnętrzami i podróżami. Jak sama przyznaje, nie interesuje jej sława i bycie na świeczniku, co jak widać doceniają jej odbiorcy, których liczba jest już liczona w setkach tysięcy.
5. Miejsce – Macademian Gilr
Blog: https://www.macademiangirl.com/
Facebook: https://www.facebook.com/MacademianGirl/
Instagram: https://www.instagram.com/macademiangirl/
YouTube: https://www.youtube.com/user/tgonzalezperea
Tamara Gonzalez jest już nie tylko blogerką, ale śmiało można ją nazwać gwiazdą telewizyjną (Taniec z Gwiazdami, Pytanie na śniadanie). Na tle innych blogerek modowych z pewnością wyróżnia ją wyrazisty styl pełen odważnych kolorów i połączeń.