Blogi modowe a SEO – ranking sierpień 2019

Przeanalizowaliśmy ponad 7000 witryn o tematyce modowej, by sprawdzić, jak w wyszukiwarkach radzą sobie blogi modowe. Czy najbardziej znane blogerki modowe zdominowały nasz ranking?

Założenia rankingu

Celem rankingu było sprawdzenie, które z blogów modowych pozyskują najwięcej wejść z wyszukiwarki Google. Wedle ostatnich danych, w Polsce aż 98% internautów korzysta z Google jako podstawowej wyszukiwarki, zatem pominęliśmy tutaj wejścia z innych wyszukiwarek (np. Bing).

Przy tworzeniu rankingu pod uwagę wzięliśmy tylko przejścia na blogi po wpisaniu 

w wyszukiwarkę haseł związanych bezpośrednio z modą i stylem, np.

  • sukienki na lato
  • jak ubrać się na wesele
  • styl smart casual 
  • koszule z krótkim rękawem

 

Na pozycję w rankingu nie miały więc wpływu słowa kluczowe związane z nazwą bloga, np. mrvintage czy macademian girl.

Hasła te w przypadku największych blogów są wyszukiwane nawet kilkadziesiąt tysięcy razy miesięcznie. 

Zazwyczaj jednak każdy z blogów samoistnie zaczyna się wyświetlać na 1. pozycji na hasła związane ze swoim brandem, zatem nie można tu mówić o optymalizacji treści pod kątem SEO, stąd też decyzja, by wejść z haseł brandowych nie uwzględniać w rankingu. 

W rankingu nie zostały też uwzględnione blogi, które są prowadzone marki (takie jak https://trendy.allani.pl/). Nie braliśmy również pod uwagę dużych portali modowych, jak np. http://avanti24.pl/Avanti/0,0.html

Warunkiem uwzględnienia bloga w rankingu była także jego tematyka. W rankingu pokazujemy wyłącznie te blogi, w których moda jest jednym z ważniejszych tematów lub tematem wiodącym. 

Źródło danych

Dane potrzebne do utworzenia rankingu pochodzą z Senuto – narzędzia wspomagającego codzienne prace związane z SEO: 

  • analizę widoczności w wynikach wyszukiwania
  • analizę konkurencji
  • research słów kluczowych
  • monitorowanie pozycji serwisu wybrane słowa kluczowe

Podstawą funkcjonowania Senuto jest codziennie aktualizowana baza wyników wyszukiwania dla 7 mln słów kluczowych (a także 22 mln aktualizowanych raz w tygodniu), które są najczęściej wyszukiwane w Google. Dzięki temu w Senuto sprawdzimy, na jakie konkretnie słowa kluczowe blog wyświetla się w wynikach wyszukiwania. 

Przykładowy raport z pozycji na analizowane słowa kluczowe dla domeny dandycore.pl:

W Senuto słowa kluczowe są też podzielone według kategorii tematycznych, np. Styl i moda, Motoryzacja, Zdrowie. Dzięki temu mogliśmy uwzględnić w naszym rankingu tylko te słowa kluczowe, które są związane z modą. 

Co decyduje o sukcesie w SEO? 

SEO, czyli optymalizacja witryn internetowych pod kątem wyszukiwarek, jest procesem złożonym. Algorytmy wyszukiwarki, układając kolejność wyników wyszukiwania, biorą pod uwagę około 200 różnych czynników. 

W uproszczeniu można je jednak podzielić na 4 podstawowe grupy:

1) Treści – szczególnie w przypadku blogów są one podstawową siłą napędową. Oczywiście nie wystarczy, by pisać jak najwięcej treści. 

Na sukces w wynikach wyszukiwania przełożą się treści, które:

  • odpowiadają na wyszukiwane zapytania – artykuły nie będą miały szansy na ruch z wyników wyszukiwania, jeśli pisane są na tematy, których nikt nie szuka.
  • są unikalne – algorytmy Google łatwo wychwycą treści, które zostały skopiowane z innych serwisów lub po prostu nie wnoszą nic nowego do tematu. 
  • są wartościowe i angażujące – treści, które dostarczają wartości użytkownikom i odpowiadają na ich pytania, obronią się same. Będą częściej udostępniane i linkowane, a użytkownicy spędzą więcej czasu na czytaniu danego artykułu, przechodząc potem do kolejnych z danego bloga. Są to dla Google łatwe do zmierzenia sygnały, mówiące o wartości danych treści.

2) Linki i autorytet – podstawą do oceny wartości danego serwisu dla algorytmów wyszukiwarki są linki, które prowadzą do niego z innych serwisów. Również tutaj nie tyle istotna jest ich ilość, co jakość. Im więcej linków do danego bloga prowadzi z serwisów o wysokim autorytecie, tym łatwiej osiągnąć mu wyższe pozycje. O autorytecie serwisu decyduje też staż danego serwisu. 

Najcenniejsze w przypadku blogów będą linki pochodzące z:

  • publikacji w portalach newsowych, jak np. Wirtualna Polska, Onet, Gazeta;
  • serwisów o tematyce modowej, jak np. Elle.pl, Avanti.pl; 
  • innych blogów modowych.

3) Optymalizacja techniczna – nawet najlepsze treści mogą nie przebić się wysoko w wynikach Google, jeśli zabraknie im optymalizacji technicznej. 

Szczególnie warto zwrócić uwagę na:

  • szybkość ładowania bloga i jego dostosowanie do urządzeń mobilnych – coraz więcej wyszukiwań jest wykonywanych na smarftonach. Warto o tym pamiętać, szczególnie, gdy stosujemy duże grafiki, ważące nierzadko kilka MB;
  • zastosowanie protokołu HTTPS;
  • odpowiednią architekturę informacji na blogu – kategorie i tagi, łatwy dostęp do wszystkich treści;
  • optymalizację na poziomie artykułu – tytuł zawierający słowo kluczowe, stosowanie nagłówków, podpisywanie zdjęć, linkowanie do innych artykułów.

Dlaczego warto zainteresować się działaniami SEO?

Uwzględnienie działań SEO w strategii promocji bloga przełoży się na:

  • Dywersyfikację źródeł ruchu – zdecydowanie warto spróbować oprzeć swój ruch na kilku różnych kanałach ruchu, dzięki czemu, gdy jedno z nich zawodzi (np. spadające zasięgi organiczne w social media), zawsze zostają inne, które dostarczą nam nowych użytkowników.
  • Moda to klasyczny evergreen – co prawda trendy modowe są zmienne, jednakże w są tematy, które są tzw. evergreenem – są wyszukiwane zawsze, w szczególności są to wszystkie słowa kluczowe typu: co założyć, jak się ubrać na, jakie buty do
  • Możesz zdobyć przewagę – jeśli nie masz jeszcze wyrobionej marki osobistej i Twoi fani na Facebooku i Instagramie nie są liczeni w tysiącach, to właśnie SEO może być drogą do zdobycia przewagi.
  • Wzrost popularności brandu – im częściej widzimy konkretną markę, tym chętniej po nią sięgamy – na tym polega efekt ekspozycji, który można również wykorzystać w marketingu w wyszukiwarce.

Ranking

Opis poszczególnych kolumn:

  • Domena – adres, pod którym znajdziemy bloga; 
  • Widoczność – styl i moda – szacunkowa liczba miesięcznych wizyt, jakie generuje blog przez wejścia z wyszukiwarki Google na słowa kluczowe związane z modą; 
  • Słowa TOP10 – styl i moda liczba słów kluczowych związanych z modą, na które dany blog zajmuje miejsce w pierwszej 10-tce wyników wyszukiwania (zazwyczaj odpowiada to pierwszej stronie wyników wyszukiwania);
  • Widoczność – całkowita – szacunkowa liczba miesięcznych wizyt, jakie generują wejścia na bloga z wyszukiwarki Google, bez względu na tematykę słów kluczowych;
  • Liczba wyszukiwań brandu – liczba miesięcznych wyszukiwań słowa kluczowego będącego nazwą brandu; 
  • Ekwiwalent reklamy płatnej – kwota, jaką trzeba by było wydać na płatną reklamę w wyszukiwarce (Google Ads), by osiągnąć taki sam wolumen ruchu, jak z bezpłatnych 
  • Ile stron linkuje do bloga? – z ilu różnych domen dany blog ma linki; 
  • Najlepszy artykuł modowy pod względem SEO – który z artykułów modowych na danym blogu generuje najwięcej ruchu;
  • CMS system zarządzania treściami, z którego korzysta dany blog;
  • Fani Facebook stan na 29 lipca – liczba fanów na oficjalnym fanpage’u bloga.
  • Obserwujący Instagram stan na 29 lipca – liczba obserwujących na oficjalnym koncie Instagram.

 

Miejsce Domena Widoczność – Styl i moda Słowa TOP10 – Styl i moda Widoczność – całkowita Liczba wyszukań brandu Ekwiwalent reklamy płatnej Ile stron linkuje do bloga? Najlepszy artykuł modowy pod względem SEO CMS Fani Facebook Obserwujący Instagram
1 mrvintage.pl 7 130 1 071 33 200 12 100 37 500,00 zł 645 http://mrvintage.pl/2015/12/155-pomyslow-na-stylowy-prezent-dla-mezczyzny.html WordPress 43 866 20 900
2 macademiangirl.com 4 462 570 30 400 18 100 10 900,00 zł 902 https://www.macademiangirl.com/2018/11/15-polskich-marek-ktorych-ubrania-chcialabys-miec-w-szafie.html WordPress 214 253 671 000
3 blackdresses.pl 4 430 388 17 600 1 300 18 100,00 zł 448 http://blackdresses.pl/2016/01/29/poliamid-dowiedz-sie-z-czego-sa-twoje-ubrania/ WordPress 21 813 18 000
4 maffashion.pl 3 399 146 32 400 27 100 56 800,00 zł 1 006 http://maffashion.pl/fuksja-kolor-topie/ WordPress 856 200 1 200 000
5 kameralna.com.pl 1 802 356 29 100 6 600 17 400,00 zł 608 http://kameralna.com.pl/poliester-poliamid-ktory-lepszy/ WordPress 18 829 10 800
6 joannaglogaza.com 1 591 265 18 300 6 600 7 200,00 zł 1 434 https://joannaglogaza.com/2015/05/3-polskie-blogi-o-modzie-na-ktore-lubie-zagladac.html WordPress 39 810 33 600
7 dandycore.pl 1 339 153 8 200 1 200 3 500,00 zł 207 https://dandycore.pl/2015/08/jak-ubrac-sie-na-wesele-jako-gosc-mezczyzna-facet.html/ WordPress 10 051 7 354
8 janadamski.eu 966 173 11 100 2 400 5 000,00 zł 301 https://janadamski.eu/2015/05/butonierka/ WordPress 16 585 24 300
9 plaamkaa.pl 911 204 6 300 880 5 800,00 zł 139 http://www.plaamkaa.pl/stylizacje-na-co-dzien/ WordPress 42 568 44 800
10 fashionelka.pl 895 343 25 800 14 800 9 800,00 zł 1 039 https://fashionelka.pl/new-in-espadryle-chanel-i-mokasyny-prada/ WordPress 72 294 80 500
11 minimalissmo.pl 850 210 1 100 1 100 1 700,00 zł 440 https://www.minimalissmo.pl/p/gotowe-zestawy-ubran.html Blogger 11 964 18 700
12 beauty-fashion-shopping.pl 842 113 19 000 6 800 30 000,00 zł 616 https://beauty-fashion-shopping.pl/2014/12/06/wirtualna-szafa-w-telefonie-czyli-aplikacja-clotify/ WordPress 188 366 289 000
13 fashionable.com.pl 667 222 10 300 2 900 2 600,00 zł 1 171 https://fashionable.com.pl/2015/06/30/zakupy-w-londynie-czesc-1-oxford-street/ WordPress 58 127 52 000
14 olabrzeska.pl 656 137 3 300 50 1 400,00 zł 567 https://olabrzeska.pl/markowe-ciuchy-taniej/ WordPress 1 626 2 412
15 harelblog.pl 489 120 1 700 1 300 551,00 zł 157 http://harelblog.pl/2015/01/13/siedem-marek-normcore-ktore-musisz-znac/ WordPress brak 29 400
16 tomaszmiler.com 477 58 6 900 2 400 3 100,00 zł 112 http://tomaszmiler.com/absolutnie-musisz-wiedziec-o-noszeniu-poszetki.html WordPress 62 392 18 700
17 jemerced.com 437 121 3 700 18 400 483,00 zł 718 http://www.jemerced.com/garnitur-dla-niej/ WordPress 256 319 967 000
18 pangrono.pl 378 72 2 300 450 702,00 zł 50 https://pangrono.pl/prezent-na-gwiazdke-dla-mezczyzny/ WordPress 6 317 19 200
19 makelifeeasier.pl 302 91 216 800 135 000 13 500,00 zł 2 154 https://makelifeeasier.pl/zdrowie-i-uroda/5-nowych-polskich-marek-ktore-warto-znac/ WordPress 151 269 324 000
20 styloly.com 281 68 9 900 22 000 769,00 zł 524 https://www.styloly.com/2016/04/granatowe-spodnie-na-3-sposoby-way-to.html Blogger 160 882 155 000

Przegląd zwycięzców – TOP5 

MrVintage 

Link do bloga:http://mrvintage.pl/

Zwycięzcą rankingu jest dobrze znany w blogosferze Michał Kędziora, czyli Mr. Vintage. 

Tematy pisane “rzeczowo o modzie męskiej” są jak widać doceniane przez algorytmy wyszukiwarki Google i zajmują wysokie miejsca na takie słowa kluczowe jak: elegancki prezent dla mężczyzny, marynarka do jeansów.

Duża część tematów ma charakter poradnikowy – odpowiada na pytania, wyszukiwane przez użytkowników Googlei. Wpisy są też dobrze zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek, np.  tytuły zawierają odpowiednie słowa kluczowe, a pomiędzy pojedynczymi artykułami stosowane jest linkowanie wewnętrzne. 

Oczywiście o sile bloga w wynikach wyszukiwania decyduje też popularność brandu. Przełożyła się ona bezpośredniona wysoką liczbę linków z innych witryn (np. Gazeta.pl, Natemat.pl). Duże znaczenie dla Google ma też staż bloga – Mr Vintage dostarcza treści regularnie od 2009 roku. 

Macademian Girl

Link do bloga:https://www.macademiangirl.com/

Autorki bloga Macademian Girl,Tamary Gonzalez Perea, również nie trzeba przedstawiać nikomu, kto choć trochę interesuje się modą i polską blogosferą.  

Podobnie jak w przypadku zwycięzcy rankingu, również u Macademian Girl na siłę bloga mają wpływ linki z dużych portali, jak np. tvn.pl, czy se.pl.

Popularność Macademian Girl w sieci dobrze oddaje też liczba wyszukiwań frazy Macademian Girl – to aż 18 tys. zapytań miesięcznie!

Na swój sukces, zarówno w mediach, jak i wynikach wyszukiwania, Tamara pracuje już 8 lat (pierwszy wpis na blogu – https://www.macademiangirl.com/2011/04/my-journey-begins-now.html), co jest kolejnym dowodem na to, że na solidny ruch z wyszukiwarki trzeba pracować długi czas.

BlackDresses

Link do bloga: http://blackdresses.pl/

Autorka bloga, Monika Kamińska, w kwietniu postanowiła zakończyć rozwijanie bloga i przeniosła się na Instagram  (http://blackdresses.pl/2019/04/23/nie-ma-mnie-na-blogu-gdzie-jestem/

Nie przeszkodziło jej to jednak w zajęciu miejsca na podium rankingu, co dobrze pokazuje, że odpowiednia optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych daje długotrwałe efekty. 

Ciekawostka: 

Dużą część wizyt na blogu Blackdresses.pl generują artykuły opisujące materiały, z których produkowane są ubrania, np.:

Maffashion

Link do bloga: http://maffashion.pl/

Miejsce tuż za podium przypadło jednej z topowych blogerek modowych – Maffashion, czyli Julii Kuczyńskiej. Blog prowadzony jestod 2016 roku. 

Tematy, które przynoszą Maffashion najwięcej ruchu z wyszukiwarki Google to konkretne propozycje stylizacji:

W rankingu przykuwa uwagę również duża wartość ekwiwalentu ruchu płatnego, co wynika z wysokich pozycji na słowa kluczowe związane z droższymi markami. 

Kameralna

Link do bloga: http://kameralna.com.pl/

5 miejsce w rankingu to blog kameralna.com.pl porszający tematy tzw. slow life, w tym slow fashion.

Autorka Dorota Zalepa regularnie publikuje na blogu porady na temat tego, jak kompletować kapsułową garderobę na każdą okazję i sezon, czyli jak z niewielkiej liczby ubrań stworzyć jak najwięcej różnych zestawów.. 

Zapytania związane z minimalizmem i esencjalizmem nabierają popularności z roku na rok, a wpisujący te hasła często mogą trafić na materiały z bloga Kameralna:

Wnioski i ciekawostki

  • Wśród 20 blogów ujętych w rankingu 15 jest prowadzonych przez kobiety, a 5 przez mężczyzn.
  • WordPress króluje jako platforma do zarządzania treścią –aż 18 z 20 blogów.
  • Blog z 3. miejsca nie jest rozwijany od kwietnia 2019 roku (autorka kontynuuje swoje działania głównie na Instagramie), a mimo to nadal ma wysoką widoczność w wynikach wyszukiwania, co dobrze pokazuje, że działania SEO dają długotrwały efekt.
  • Do blogów z rankingu linkuje średnio ok. 600 domen zewnętrznych.