Przeanalizowaliśmy ponad 7000 witryn o tematyce modowej, by sprawdzić, jak w wyszukiwarkach radzą sobie blogi modowe. Czy najbardziej znane blogerki modowe zdominowały nasz ranking?
Założenia rankingu
Przy tworzeniu rankingu pod uwagę wzięliśmy tylko przejścia na blogi po wpisaniu
w wyszukiwarkę haseł związanych bezpośrednio z modą i stylem, np.
- sukienki na lato
- jak ubrać się na wesele
- styl smart casual
- koszule z krótkim rękawem
Na pozycję w rankingu nie miały więc wpływu słowa kluczowe związane z nazwą bloga, np. mrvintage czy macademian girl.
Hasła te w przypadku największych blogów są wyszukiwane nawet kilkadziesiąt tysięcy razy miesięcznie.
Zazwyczaj jednak każdy z blogów samoistnie zaczyna się wyświetlać na 1. pozycji na hasła związane ze swoim brandem, zatem nie można tu mówić o optymalizacji treści pod kątem SEO, stąd też decyzja, by wejść z haseł brandowych nie uwzględniać w rankingu.
W rankingu nie zostały też uwzględnione blogi, które są prowadzone marki (takie jak https://trendy.allani.pl/). Nie braliśmy również pod uwagę dużych portali modowych, jak np. http://avanti24.pl/Avanti/0,0.html.
Warunkiem uwzględnienia bloga w rankingu była także jego tematyka. W rankingu pokazujemy wyłącznie te blogi, w których moda jest jednym z ważniejszych tematów lub tematem wiodącym.
Źródło danych
Dane potrzebne do utworzenia rankingu pochodzą z Senuto – narzędzia wspomagającego codzienne prace związane z SEO:
- analizę widoczności w wynikach wyszukiwania
- analizę konkurencji
- research słów kluczowych
- monitorowanie pozycji serwisu wybrane słowa kluczowe
Podstawą funkcjonowania Senuto jest codziennie aktualizowana baza wyników wyszukiwania dla 7 mln słów kluczowych (a także 22 mln aktualizowanych raz w tygodniu), które są najczęściej wyszukiwane w Google. Dzięki temu w Senuto sprawdzimy, na jakie konkretnie słowa kluczowe blog wyświetla się w wynikach wyszukiwania.
Przykładowy raport z pozycji na analizowane słowa kluczowe dla domeny dandycore.pl:
W Senuto słowa kluczowe są też podzielone według kategorii tematycznych, np. Styl i moda, Motoryzacja, Zdrowie. Dzięki temu mogliśmy uwzględnić w naszym rankingu tylko te słowa kluczowe, które są związane z modą.
Co decyduje o sukcesie w SEO?
SEO, czyli optymalizacja witryn internetowych pod kątem wyszukiwarek, jest procesem złożonym. Algorytmy wyszukiwarki, układając kolejność wyników wyszukiwania, biorą pod uwagę około 200 różnych czynników.
W uproszczeniu można je jednak podzielić na 4 podstawowe grupy:
1) Treści – szczególnie w przypadku blogów są one podstawową siłą napędową. Oczywiście nie wystarczy, by pisać jak najwięcej treści.
Na sukces w wynikach wyszukiwania przełożą się treści, które:
- odpowiadają na wyszukiwane zapytania – artykuły nie będą miały szansy na ruch z wyników wyszukiwania, jeśli pisane są na tematy, których nikt nie szuka.
- są unikalne – algorytmy Google łatwo wychwycą treści, które zostały skopiowane z innych serwisów lub po prostu nie wnoszą nic nowego do tematu.
- są wartościowe i angażujące – treści, które dostarczają wartości użytkownikom i odpowiadają na ich pytania, obronią się same. Będą częściej udostępniane i linkowane, a użytkownicy spędzą więcej czasu na czytaniu danego artykułu, przechodząc potem do kolejnych z danego bloga. Są to dla Google łatwe do zmierzenia sygnały, mówiące o wartości danych treści.
2) Linki i autorytet – podstawą do oceny wartości danego serwisu dla algorytmów wyszukiwarki są linki, które prowadzą do niego z innych serwisów. Również tutaj nie tyle istotna jest ich ilość, co jakość. Im więcej linków do danego bloga prowadzi z serwisów o wysokim autorytecie, tym łatwiej osiągnąć mu wyższe pozycje. O autorytecie serwisu decyduje też staż danego serwisu.
Najcenniejsze w przypadku blogów będą linki pochodzące z:
- publikacji w portalach newsowych, jak np. Wirtualna Polska, Onet, Gazeta;
- serwisów o tematyce modowej, jak np. Elle.pl, Avanti.pl;
- innych blogów modowych.
3) Optymalizacja techniczna – nawet najlepsze treści mogą nie przebić się wysoko w wynikach Google, jeśli zabraknie im optymalizacji technicznej.
Szczególnie warto zwrócić uwagę na:
- szybkość ładowania bloga i jego dostosowanie do urządzeń mobilnych – coraz więcej wyszukiwań jest wykonywanych na smarftonach. Warto o tym pamiętać, szczególnie, gdy stosujemy duże grafiki, ważące nierzadko kilka MB;
- zastosowanie protokołu HTTPS;
- odpowiednią architekturę informacji na blogu – kategorie i tagi, łatwy dostęp do wszystkich treści;
- optymalizację na poziomie artykułu – tytuł zawierający słowo kluczowe, stosowanie nagłówków, podpisywanie zdjęć, linkowanie do innych artykułów.
Dlaczego warto zainteresować się działaniami SEO?
Uwzględnienie działań SEO w strategii promocji bloga przełoży się na:
- Dywersyfikację źródeł ruchu – zdecydowanie warto spróbować oprzeć swój ruch na kilku różnych kanałach ruchu, dzięki czemu, gdy jedno z nich zawodzi (np. spadające zasięgi organiczne w social media), zawsze zostają inne, które dostarczą nam nowych użytkowników.
- Moda to klasyczny evergreen – co prawda trendy modowe są zmienne, jednakże w są tematy, które są tzw. evergreenem – są wyszukiwane zawsze, w szczególności są to wszystkie słowa kluczowe typu: co założyć, jak się ubrać na, jakie buty do
- Możesz zdobyć przewagę – jeśli nie masz jeszcze wyrobionej marki osobistej i Twoi fani na Facebooku i Instagramie nie są liczeni w tysiącach, to właśnie SEO może być drogą do zdobycia przewagi.
- Wzrost popularności brandu – im częściej widzimy konkretną markę, tym chętniej po nią sięgamy – na tym polega efekt ekspozycji, który można również wykorzystać w marketingu w wyszukiwarce.
Ranking
Opis poszczególnych kolumn:
- Domena – adres, pod którym znajdziemy bloga;
- Widoczność – styl i moda – szacunkowa liczba miesięcznych wizyt, jakie generuje blog przez wejścia z wyszukiwarki Google na słowa kluczowe związane z modą;
- Słowa TOP10 – styl i moda – liczba słów kluczowych związanych z modą, na które dany blog zajmuje miejsce w pierwszej 10-tce wyników wyszukiwania (zazwyczaj odpowiada to pierwszej stronie wyników wyszukiwania);
- Widoczność – całkowita – szacunkowa liczba miesięcznych wizyt, jakie generują wejścia na bloga z wyszukiwarki Google, bez względu na tematykę słów kluczowych;
- Liczba wyszukiwań brandu – liczba miesięcznych wyszukiwań słowa kluczowego będącego nazwą brandu;
- Ekwiwalent reklamy płatnej – kwota, jaką trzeba by było wydać na płatną reklamę w wyszukiwarce (Google Ads), by osiągnąć taki sam wolumen ruchu, jak z bezpłatnych
- Ile stron linkuje do bloga? – z ilu różnych domen dany blog ma linki;
- Najlepszy artykuł modowy pod względem SEO – który z artykułów modowych na danym blogu generuje najwięcej ruchu;
- CMS – system zarządzania treściami, z którego korzysta dany blog;
- Fani Facebook – stan na 29 lipca – liczba fanów na oficjalnym fanpage’u bloga.
- Obserwujący Instagram – stan na 29 lipca – liczba obserwujących na oficjalnym koncie Instagram.
Przegląd zwycięzców – TOP5
MrVintage
Link do bloga:http://mrvintage.pl/
Zwycięzcą rankingu jest dobrze znany w blogosferze Michał Kędziora, czyli Mr. Vintage.
Tematy pisane “rzeczowo o modzie męskiej” są jak widać doceniane przez algorytmy wyszukiwarki Google i zajmują wysokie miejsca na takie słowa kluczowe jak: elegancki prezent dla mężczyzny, marynarka do jeansów.
Duża część tematów ma charakter poradnikowy – odpowiada na pytania, wyszukiwane przez użytkowników Googlei. Wpisy są też dobrze zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek, np. tytuły zawierają odpowiednie słowa kluczowe, a pomiędzy pojedynczymi artykułami stosowane jest linkowanie wewnętrzne.
Oczywiście o sile bloga w wynikach wyszukiwania decyduje też popularność brandu. Przełożyła się ona bezpośredniona wysoką liczbę linków z innych witryn (np. Gazeta.pl, Natemat.pl). Duże znaczenie dla Google ma też staż bloga – Mr Vintage dostarcza treści regularnie od 2009 roku.
Macademian Girl
Link do bloga:https://www.macademiangirl.com/
Autorki bloga Macademian Girl,Tamary Gonzalez Perea, również nie trzeba przedstawiać nikomu, kto choć trochę interesuje się modą i polską blogosferą.
Podobnie jak w przypadku zwycięzcy rankingu, również u Macademian Girl na siłę bloga mają wpływ linki z dużych portali, jak np. tvn.pl, czy se.pl.
Popularność Macademian Girl w sieci dobrze oddaje też liczba wyszukiwań frazy Macademian Girl – to aż 18 tys. zapytań miesięcznie!
Na swój sukces, zarówno w mediach, jak i wynikach wyszukiwania, Tamara pracuje już 8 lat (pierwszy wpis na blogu – https://www.macademiangirl.com/2011/04/my-journey-begins-now.html), co jest kolejnym dowodem na to, że na solidny ruch z wyszukiwarki trzeba pracować długi czas.
BlackDresses
Link do bloga: http://blackdresses.pl/
Autorka bloga, Monika Kamińska, w kwietniu postanowiła zakończyć rozwijanie bloga i przeniosła się na Instagram (http://blackdresses.pl/2019/04/23/nie-ma-mnie-na-blogu-gdzie-jestem/)
Nie przeszkodziło jej to jednak w zajęciu miejsca na podium rankingu, co dobrze pokazuje, że odpowiednia optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych daje długotrwałe efekty.
Ciekawostka:
Dużą część wizyt na blogu Blackdresses.pl generują artykuły opisujące materiały, z których produkowane są ubrania, np.:
- http://blackdresses.pl/2017/10/24/akryl-najgorszy-material-odziezowy/
- http://blackdresses.pl/2016/01/29/poliamid-dowiedz-sie-z-czego-sa-twoje-ubrania/
- http://blackdresses.pl/2015/10/02/wiskoza-jaka-jest-naprawde/
Maffashion
Link do bloga: http://maffashion.pl/
Miejsce tuż za podium przypadło jednej z topowych blogerek modowych – Maffashion, czyli Julii Kuczyńskiej. Blog prowadzony jestod 2016 roku.
Tematy, które przynoszą Maffashion najwięcej ruchu z wyszukiwarki Google to konkretne propozycje stylizacji:
- http://maffashion.pl/fuksja-kolor-topie/
- http://maffashion.pl/stylizacja-sylwestra-20182019/
- http://maffashion.pl/streetstyle/
W rankingu przykuwa uwagę również duża wartość ekwiwalentu ruchu płatnego, co wynika z wysokich pozycji na słowa kluczowe związane z droższymi markami.
Kameralna
Link do bloga: http://kameralna.com.pl/
5 miejsce w rankingu to blog kameralna.com.pl porszający tematy tzw. slow life, w tym slow fashion.
Autorka Dorota Zalepa regularnie publikuje na blogu porady na temat tego, jak kompletować kapsułową garderobę na każdą okazję i sezon, czyli jak z niewielkiej liczby ubrań stworzyć jak najwięcej różnych zestawów..
Zapytania związane z minimalizmem i esencjalizmem nabierają popularności z roku na rok, a wpisujący te hasła często mogą trafić na materiały z bloga Kameralna:
- https://kameralna.com.pl/jak-stworzyc-modna-garderobe-od-podstaw/
- https://kameralna.com.pl/category/slow-fashion/capsule-wardrobe/
Wnioski i ciekawostki
- Wśród 20 blogów ujętych w rankingu 15 jest prowadzonych przez kobiety, a 5 przez mężczyzn.
- WordPress króluje jako platforma do zarządzania treścią –aż 18 z 20 blogów.
- Blog z 3. miejsca nie jest rozwijany od kwietnia 2019 roku (autorka kontynuuje swoje działania głównie na Instagramie), a mimo to nadal ma wysoką widoczność w wynikach wyszukiwania, co dobrze pokazuje, że działania SEO dają długotrwały efekt.
- Do blogów z rankingu linkuje średnio ok. 600 domen zewnętrznych.